Eerdere concerten

Asko Kamerkoor  Eerdere projecten

In 2014 presenteerde het Asko Kamerkoor, naast een try-out van Viviers Musik für das Ende, een concert met werken van Tom Johnson voor koor en orgel in het Amsterdamse Orgelpark, en werkte het koor mee aan een uitvoering van Beethovens Negende Symfonie in een bewerking van Franz Liszt voor forte-piano, tijdens het Beethoven Weekend in het Muziekgebouw aan het IJ.


In Wiekslag’ (2013) combineerde het Asko Kamerkoor oude en nieuwe muziek in een spannend programma onder leiding van Lodewijk van der Ree. Met werken van Ton de Leeuw (Élégie pour les villes détruites, 1994),  Orlando di Lasso (Lamentatio Hieremiae, 1585), Charlotte Seither (All’aperto, 2004) en Filip Rathé (Canção de vidro, 2004). In 2013 voerde het koor ook een programma uit met muziek van Charles Ives voor koor, orgel en harmonium, tijdens het Ives Festival in het Orgelpark.


In 2012 bood het programma Zonder Waarom met drie wereldpremières van Marinissen, Ayres en Nieder zowel een terugblik op componisten van wie het koor al eerder werk uitvoerde als ook een vooruitblik op nieuwe mogelijkheden voor het schrijven voor koor.


 Voorjaar 2011 ging het koor op tournee met het ensemble Asko|Schönberg, VocaalLab en Muziektheater Transparant met de muziektheaterproductie Een Oresteia. Deze succesvolle voorstelling met muziek van Xenakis en Van Parijs werd genomineerd voor de Klassieke Muziekprijs ‘De Ovatie 2011’. 


 Hiertoe uitgenodigd door componiste Kate Moore nam het Asko Kamerkoor in het najaar van 2010 deel aan de uitvoering van twee onderdelen van haar ‘Rain Project': Eclipsed Vision en Uisce. Deze ‘lofzang op de regen’ werd tweemaal uitgevoerd in Korzo, Den Haag. 


 In maart 2010 trad het koor op in het mede door het Asko Kamerkoor geïnitieerde Tom Johnson Festival in het Amsterdamse Orgelpark met de wereldpremière van Tom Johnsons 1 2 3, nine movements for mixed speaking chorus. Op speciaal verzoek van de componist werd aansluitend een CD-opname van dit werk gemaakt. 


 In 2009 bracht het koor Principles First’ met conceptuele muziek van Tom Johnson, Peter Adriaansz, Aldo Clementi, Claudio Baroni en Christopher Fox. Met grote bijval: het Brabants Dagblad schreef: “Asko Kamerkoor dompelt Toonzaalpubliek onder in magistraal engelengezang”.