Recensies

Recensie_Groningen_Vivier

Recensie “Wiekslag”

18/02/13 21:50 Filed in: Recensies

Door Emanuel Overbeeke | 16 februari, 2013

Veel in het klassieke muziekleven is de afgelopen jaren helaas veranderd, maar veel gelukkig ook niet. Diverse schitterende muziekstukken zijn nog steeds alleen te horen op concerten, jonge musici ontwikkelen zich tot jonge grootheden en Nederlandse muziek bij koren staat er beter voor dan Nederlandse muziek bij symfonieorkesten. Neem het concert dat het Asko Kamerkoor afgelopen vrijdag (15/02) gaf in de Utrechtse Geertekerk onder de titel Wiekslag. 25 betalende bezoekers is altijd meer dan 12 discipelen en een programma met werken van achtereenvolgens Charlotte Seither (1965), Orlando di Lasso (1532-1594), Ton de Leeuw (1926-1996) en Filip Rathé (1966) toont de betrekkelijkheid van de begrippen oud en nieuw.

Voor alle stukken geldt dat ze overwegend in traag tempo verlopen, zacht klinken, schijnbaar onvoorspelbaar van lengte en behalve Lasso’s Lamentatio Hieremiae betrekkelijk fragmentarisch van zinsbouw zijn. Deze kwaliteiten vielen extra op, omdat dirigent Lodewijk van der Ree, student aan het Amsterdams Conservatorium, de daaruit voortvloeiende hobbels moeiteloos wist te nemen. In alles hoorde men de lange lijn, nuances binnen een klein dynamisch bereik en de juiste balans tussen de volheid en het solistendom.

Dat het concert niet werd opgenomen, is een reden te meer u de herkansing in the flesh niet te laten ontnemen. Van de Lamentatio bestaat een oude cd-opname die u de moderne context onthoudt. Voor een opname van Ton de Leeuw (met een andere dirigent) moet u diep het archief in en Seither en Rathé verdienen bekendheid buiten hun niche. De herkansing voor nieuwe verwonderaars is aanstaande zondag om 15.30 uur aan het Amsterdamse Conservatorium.

[muziekvan.nu]