Koor cv

Het Asko Kamerkoor bestaat sinds 1978. Dirigent sinds de oprichting is Jos Leussink.

In omgekeerde volgorde van recent naar eerder is het volgende uitgevoerd:

In 2015 is het koor druk met de voorbereidingen voor het concert in mei waarbij de muziek van Vivier (Musik fuer das ende) als een nieuwe werk van Willem Boogman (Nous les Chant III) wordt uitgevoerd.

In 2014 voert het koor Beethoven IX uit.
in het najaar van 2014 maakt het een begin met de premiere tournee van het werk Musik fuer das Ende van de componist Vivier uitgevoerd in Groningen.

In 2013 werd het project Reminiscences van Charles Ives in Groningen en Eindhoven uitgevoerd.

In 2012 bood het programma Zonder Waarom met drie wereldpremières van Marinissen, Ayres en Nieder zowel een terugblik op componisten van wie het koor al eerder werk uitvoerde als ook een vooruitblik op nieuwe mogelijkheden voor het schrijven voor koor.

Voorjaar 2011 ging het koor op tournee met het ensemble Asko|Schönberg, VocaalLab en Muziektheater Transparant met de muziektheaterproductie Een Oresteia. Deze voorstelling met muziek van Xenakis en Van Parijs werd genomineerd voor de Klassieke Muziekprijs ‘De Ovatie 2011’.

In 2010 gaf het koor de eerste uitvoering van 1 2 3, negen delen voor sprekend gemengd koor van Tom Johnson tijdens het Tom Johnson Festival in het Orgelpark te Amsterdam. Het festival was een gezamelijk initiatief van Orgelpark, Slagwerk Den Haag, Ensemble Klang en Asko Kamerkoor.

In 2009 bracht het koor Principles First met conceptuele muziek van Tom Johnson, Peter Adriaansz, Aldo Clementi, Claudio Baroni en Christopher Fox. Met grote bijval:‘Asko Kamerkoor dompelt Toonzaalpubliek onder in magistraal engelengezang’, aldus het Brabants Dagblad.

Najaar 2007 werd het project Zing- & Slagwerk gepresenteerd, samen met slagwerker Arnold Marinissen. Hij maakte daarvoor EI, een geleide improvisatie begeleid door sinustonen. Voor de laatste twee projecten werden compositie-opdrachten gegeven aan drie jonge componisten: Johan van Kreij, Wouter Snoei en Kristoffer Zegers, allen uit Nederland. Het idee was componisten met weinig ervaring in het schrijven van noten, maar met een schat aan inzichten in de elektronische muziek, te laten nadenken over de combinatie stemmen en live-elektronica. Dit leverde niet alleen voor hen een uitzonderlijk leerzame ervaring op, maar ook drie zeer verschillende composities waarin stemmen, instrumenten en live-elektronica werden geïntegreerd.

Voorjaar 2007 werd het project Verborgen Tuinen uitgevoerd, waarin koor, elektronica en clavecimbel werden gecombineerd in nauwe samenwerking met claveciniste Anne Faulborn.

In het seizoen 2004-2005 werden voor Nederland belangrijke eerste uitvoeringen gegeven van Les Chants de l’Amour van Grisey voor twaalf solostemmen en geluidsband en van Cantare con Silenzio van Salvatore Sciarrino voor zes stemmen, fluit, live-elektronica en slagwerk.
Het koor gaf met het Ives Ensemble en Wim T. Schippers de eerste integrale uitvoering in Nederland van The Great Learning van Cornelius Cardew: een zeven uur durende happening voor koor en instrumenten in het Muziekgebouw aan ’t IJ.